Mõne
aasta eest pääsesime üle lahe, kus meid paljuga üllatati. Vivamos
misjonipäevadel ühes ettekandes oli kummaline pihtimus: meil on pea
kogu elanikkond tulnud kiriku juurde, kuid me peame taotlema, et nad
tuleksid ka Jumala juurde, muutuksid Tema kaastöölisteks oma
ligimeste hulgas.
Tänases päevasõnas ütleb Jeesus sellele lisaks: „Mitte igaüks, kes mulle ütleb “Issand, Issand“ ei saa taevariiki, vaid kes teeb mu Isa tahtmist...“ Mt 7,2
See hoiatav sõnum kajas jumaliku meelevallaga üle suure rahvahulga. Nimetu Galilea küngas sai maailmakuulsaks. Ent Mäejutlus lähenes lõpule. Majesteetlik sõnum vapustas arukaid kuulajaid: jumaliku mõõdu järgi ei jaksa keegi meist taevariiki jõuda, sest siitpeale eraldub kitsas tee laiast. Ühel neist räägitakse Jumalast, hüütakse Teda appi, kasutatakse abi ära, tehakse palju head tööd. Teisel teel aga antakse kõik – ka ennast – Temale uue loomingu aluseks.
„Nüüd ei ela enam mina, Saulus – tark, tugev, terav ja õiglane variser, vaid Kristus elab minus“ Gl 2,20.
„Te olete surnud, teie elu on varjul Kristusega Jumalas“. Kl 3,3.
Nüüd teeb Paulus Isa tahet, saab selleks aina uut jõudu Kristuse risti saladusest. Ta misjoneerib koos piksepoja Johannesega, kellest sai äärmiselt leebe armastuse apostel. Peetrusele anti senise mõõga asemel taevavõti, sest Jumal oli tema uueks sünnitanud. 1 Pt 1,3.
Sebedeuse pojad ei igatse enam ministri kohti, neil pole isiklikke nõudmisi, nad on valmis misjoneerima ja ka märtrisurma minema, sest tulemus on taevalik.
Kirjeldamatud
imed toimusid inimeste täitumisel Püha Vaimuga nelipühil ja
hiljem. Ainult nii sünnivad vaimulikud inimesed – taaselustatud
Jumala lapsed, kelles saab elada Jumala Vaim. Neis valmivad ka Vaimu
viljad ja tekib jõud ning armastus misjoneerida (mitte vägisi
tirida või varrukast vedada. „Eesti Kirik“ nr 25).
Sajanditepikkune
kogemus näitab, et väga paljud petavad end ja eksitavad teisi,
püüdes inimliku hoolsuse ja hea retoorikaga midagi jumalikku
kaasinimestes sünnitada või kasvatada, mis kõlbaks Jumala riigis
elama.
Meil
ei sobi Jeesuse Kristuse sõnade tõsiduses kahelda . Meil pole neid
millegagi asendada.
Mida Ta ütles Nikodeemusele? Selles otsustavas kõnekompositsioonis (dialoogis) kaotab Iisraeli õpetaja kogu oma väärikuse Jh 3,1-13. Jeesus oli talle mõistetamatu (2 s), vaimust sünd tundmatu: seega vaimulik elu alustamata (3 ja 5 s), Iisraeli õpetajaks kõlbmatu (10 s), sest amet ja töö algab pärast sündi (7 s) ja suureks sirgumist. Ta oli töötanud ühe usulise vooluideoloogina, levitades vagasi jutte, prohvetisõnumeid ja pärimusi ajaloost, tundmata sealjuures Jumala Vaimu Väge. Selliste inimeste tee (neid on palju) jõuab kord Jumala trooni ette, nad esitavad teenete loetelu ning sealt kõlab otsus: „Ma ei tunne teid, minge ära!“ Mt 7,23. See Jeesuse sõnum tekitab hämmeldust, hirmu ja ka protesti, ent siia koondus Iisraeli rahva lunastusloo tuum, jutt Nikodeemusega käis mitmuses. Me ei või seda teksti ekstreemse hälbena üldarvestusest kõrvaldada, sest samale alusele ehitasid paljud prohvetid, samad sambad kannavad kogu kristlikku kirikut kui lunastususundi kehastust. Meile ei piisa käsust või keelust, pühalikust õpetusest või karmist manitsusest. Vajame vältimatult kivise südame asendamist lihasega Hs 36,26-29, uut kindlat vaimu, kaduva asendust kadumatuga 2Kr 4,13-18, sest kaduv sureb ja roiskub, ei kõlba säilitada ka kaunis kuues mitte.
Mida Ta ütles Nikodeemusele? Selles otsustavas kõnekompositsioonis (dialoogis) kaotab Iisraeli õpetaja kogu oma väärikuse Jh 3,1-13. Jeesus oli talle mõistetamatu (2 s), vaimust sünd tundmatu: seega vaimulik elu alustamata (3 ja 5 s), Iisraeli õpetajaks kõlbmatu (10 s), sest amet ja töö algab pärast sündi (7 s) ja suureks sirgumist. Ta oli töötanud ühe usulise vooluideoloogina, levitades vagasi jutte, prohvetisõnumeid ja pärimusi ajaloost, tundmata sealjuures Jumala Vaimu Väge. Selliste inimeste tee (neid on palju) jõuab kord Jumala trooni ette, nad esitavad teenete loetelu ning sealt kõlab otsus: „Ma ei tunne teid, minge ära!“ Mt 7,23. See Jeesuse sõnum tekitab hämmeldust, hirmu ja ka protesti, ent siia koondus Iisraeli rahva lunastusloo tuum, jutt Nikodeemusega käis mitmuses. Me ei või seda teksti ekstreemse hälbena üldarvestusest kõrvaldada, sest samale alusele ehitasid paljud prohvetid, samad sambad kannavad kogu kristlikku kirikut kui lunastususundi kehastust. Meile ei piisa käsust või keelust, pühalikust õpetusest või karmist manitsusest. Vajame vältimatult kivise südame asendamist lihasega Hs 36,26-29, uut kindlat vaimu, kaduva asendust kadumatuga 2Kr 4,13-18, sest kaduv sureb ja roiskub, ei kõlba säilitada ka kaunis kuues mitte.
Uue
Testamendi lunastuslooline sõnum esitab sadades variantides nõudmised
ja pakub täiusliku lahenduse iga inimese uussünniks, jumalalapse
seisuse ja väärikuse taastamiseks. NB! Sünd on läbimurre uude,
mis ei tähenda veel edukat elamist, vaid avab üleva võimaluse
kasvada, areneda. Eriti emad kogevad seda oma habrast maimukest
hellitades ja harides. Samuti toimib Püha Vaim Isa tahtel, Poja
palvel Jh 14,15-18 meie kõikide uussünni 1Pt 1,22-25 ja edasise
pideva kasvu ning vaimuliku elu ja töövõime kujunemisel Jh
14,23-26; 15,1-8; He 3,17-21; Jr 32, 39-41; Hs 36; Tt 2,11-14.
Kui
uussünd toimub ristimisel, east sõltumata, siis olgem väga hoolsad
seda säilitama ja arendama, sest imiku elu kestab välise hooleta
vaid mõne päeva, ehk tudengite keeles öeldes: immatrikulatsioon ei
garanteeri kellelegi diplomit. Näiteid leidub lugematu hulk. Taaveti
vägev usk karjapoisina ei kestnud kaua. Tal tuli korduvalt
silmaveega ahastades taastada osadus Issandaga. Saulus pidi murduma,
Paulusele ei piisanud Ananiase õnnistusest Damaskuses: ta kinnitas, et
sureb iga päev patule ja ärkab taas Kristusega ning oli sellisena
võrratu misjonär.
Apostel
Johannes hoiatab usklikke väga tõsiselt elama nii nagu Jeesus elas
või oleme vaid sõnades Tema tunnistajad 1Jh 2,4; 9-11.
Jumalarahvas
koosneb kallihinnalistest indiviididest. Ei mingit hajumist
Brahmanisse või Nirvaanasse. Hallist massist erksana eraldumine on
loomulik ja vajalik. Nii äratab Jumala Vaim aina kedagi nagu
prohvetid, apostlid, kirikuisad, Petrus Valdas, John Wicklif, Jan
Hus, Martin Luther, N.L.v Zinzendorf jt. , kes andusid võitlema
tardumuse või inimliku diktaadi vastu kirikus. Täna tahan tänuga
esile tõsta krahv Zinzendorfi, kui Herrnhuti Vennaste Uniteedi
asutaja. Õieti tegutses tugev pietistlik liikumine juba
katoliiklikus Tšehhis kuningas Podiebradi ajal (1457.a.). Nad omasid
ligu 400 kogudust Böömi-Määrimaal (Moravian Church), olid
vennalikus koostöös M. Lutheri jt protestantidega. Nad taotlesid
tingimusteta uussündi ja seejärel tihedat osadust Kristusega ning
omavahel (koinonia). Nad püüdsid teha Isa tahet. Nende piiskopiks
1656-70 oli kuulus pedagoogikateadlane Johann Amos Comenius. Hiljem
keelustati see algne Vennastekogudus, juhid pagendati. Üks grupp
neist tuli luterlikule Saksamaale – Oberlausitzi, kus krahv N.L.v.
Zinzendorf lahkesti neile oma mõisast maad eraldas ja peagi
Herrnhutiks nimetatud uues asulas Bertelsdorfi kiriku juures uue
Vennastekoguduse moodustas. Tõsise usumehena suutis ta ühispalvetes
ja õpetustes oma kaasvõitlejaid innustada aina sügavamale
pühitsustaotlusele, mis kulmineerus laialdases pattude tundmises ning
andestuse otsimises Jumala ja kaasinimeste ees. Kristuse andestav
armastus toimis taas võimsana paljude südameis ühisel armulaual
Bertelstorfi kirikus 13. Augustil 1727.a. Nüüd oldi valmis
misjonitööks, mida Püha Vaim alustab meis ja siis jätkab teistes.
Kaks aastat hiljem saabusid peamiselt jalgsi esimesed kuulutajad
Riiga, Volmarisse ja jõuluks ka Tallinna. Siin töötas mitu Halle
pietistliku kooliga õpetajat - Mickwitz, Vierorth, Gutsleff jt.,
kes külalised väga lahkesti vastu võtsid ja kohe evangeelsele
tööle rakendasid. Selles koostöös äratas Jumala Püha Vaim
paljusid tõsisele usule, kuigi vastav koordineeriv keskus veel
puudus.
Rõõmu
ja tänuga mainin siinkohal prof. dr. theol. Voldemar Ilja
äsjailmunud raamatut tolle ulatusliku äratusliikumise algperioodi
sündmustest (1730-1743) ja tugevast mõjust meie rahvavaimses ja
sotsiaalses arengus. Algul sai pärisorjast inimene, siis Jumala
perekonna teadlik liige, paruni ja pastoriga ühepikkune. Tohutu
tähtis tõdemus – eks ole!
Jään
seekord võlgu pikema selgituse järgnevast, kuid olen rõõmus ja
tänan taas Jumalat Tema imetegude ja valguse eest meie armsa
Maarjamaa mustas minevikus. Sama valgust vajame kaasaegses
kitsikuses, eetilises kriisis. Peame taasavastama toonased vaimuvara
allikad, taotlema taas aktiivset koostööd kõikväelise jumalaga,
sest Tema tuleb taas meie töid hindama. Tema jälgib ka ateistlike
meeleolude arengut meie maal ja reageerib peagi vastavalt vajadusele.
Õigel
teel püsimiseks küsigem: „Mida ütleks Jeesus selle kohta?“*
1995.a.
Eesti
Evangeelse Vennastekoguduse peavanem
Osvald
Reier (1928-2002)
----------------------------------------------------------------
* pealkirja "Was würde Jesus dazu sagen"/ "Mida ütleks Jeesus selle kohta?" on nimetatud/ nimetanud Martin Niemöller (saksa ev. teoloog)
oma elumotoks.