Piiblitund Pühalepa palvemajas iga kuu esimesel teisipäeval kell 18.00
Palve- ja laulutund Pühalepa palvemajas iga kuu kolmandal teisipäeval kell 18.00, peale palvetundi osaduskohv.

13.4.15



Vaikne käik („der stille Gang“ 1743-1783).
Nii dünaamilist liikumist, kui oli tol ajal vennastekogudus, polnud võimalik peatada, vaid see jätkus. Eriti neis kihelkondades, kus olid vennastekoguduse sõbralikud õpetajad ja aadlikud, näit. Urvastes Quandt, Kambjas Sutor, Kadrinas Neuhausen, Kullamaal Gutsleff ja Dahl, Ridalas böömi päritoluga Matschek ja Saaremaal superintendent Eberhard Gutsleff. Saaremaal, kus liikumine oli kõige elavam, sai ka kõige rohkem keskvalitsuse ranget kätt tunda, sest siin arreteeriti 1747.a. superintendent E. Gutsleff, Jämaja õp. Höltehof, teoloogia üliõpilane Fritsche, Tartus herrnhuutlik arst Kriegelstein. Kõik nad pandi kurikuulsasse Peter-Pauli kindlusesse Peterburis.
Kuna Herrnhutist tulnud saksa töötegijad keiserliku käskkirja järgi pidid maalt lahkuma, siis läks töö suurelt osalt eestlaste eneste kätte. Ent mitte kõik herrnhuutlased ei lahkunud: Matthias Friedrich Hasse oli Urvastes 1750. aastani. Juba enne tema lahkumist tuli 1747.a. Liivimaale Johann Peter Hesse, kellest sai vennastekoguduse töö juhataja nii Liivi- kui Eestimaal kuni selle perioodi lõpuni ja kauemgi veel, sest ta suri 1785.
Vabamad tuuled liikumises Katariina II-st kuni Aleksander I manifestini (1763-1817). Katariina II avas jälle vahepeal suletud Venemaa uksed Lääne-Euroopale. Ta soosis välismaalaste asumist Venemaale nii, et 11. veebruar 1764.a. andis ta südametunnistuse ja usuvabaduse Volga Sarepta herrnhuutlastele oma koloonia rajamiseks. Katariina II manifest ei puudutanud küll otseselt  Baltimaade vennastekoguduste tegevust ja nõnda jätkus siis nn vaikne käik ehk põrandaalune tegevus, kuid tegevus elavnes tunduvalt. Kui ajavahemikul  1729-43 asutati Eesti alale 3-4 palvemaja, siis perioodil 1764-1817 ehitati neid juba 48.
Liikumise õitse- ja langusaeg (1817-1948). 
Tsaar Aleksander I, kes oli ise Herrnhuti külastanud ja oli sellest vaimustatud, andis oma manifestiga 27. oktoober 1817 vennastekoguduse liikumisele Baltimail „rohelise tee“. Selle põhjal oleks vennastekogudus võinud ennast kuulutada iseseisvaks kirikuks nagu see oli Saksamaal, aga Herrnhut soovitas Läänemeremaade vennastekogudusel jääda ka edaspidi luterliku kiriku siseseks liikumiseks ehk „soolaks“ kirikus. Ent see keisri manifest sai nii õnneks kui õnnetuseks. Õnneks liikumise kasvule ja levikule, õnnetuseks aga liikumise sisese jõu ja ühtekuuluvustunde kahanemisele. Õnnetuseks selle poolest, et väline vennastekoguduse võidukäik ajas tolleaegse ratsionalistliku kiriku „tagajalgadele, nii et see hakkas vennastekoguduses nägema oma abilise asemel võistlejat.
Kiriku antud saatuslikuks löögiks vennastekogudusele sai 1832.a. välja antud kirikuseadus, mis riisus vendadelt vaba esinemisõiguse oma palvemajades – see asendati tsenseeritud palve- ja jutluseraamatute ettelugemisega palvetunnis ja edaspidine palvemajade ehitamine tehti sõltuvaks vastava koguduse õpetajast ja konsistooriumist. Seega lõigati liikumiselt ära tema tiivad ja mida tähendab  tiibadeta lind?
Väliselt liikumine vana inertsi mõjul veel kasvas kuni möödunud sajandi keskpaigani, mil arvuliselt saavutati lagi. Eestis oli tol ajal 156 palvemaja 48340 liikmega ja osavõtjate arv palvetundidest tõusis75 000-ni. Siit peale läks käik allamäge, nii et Eesti Vabariigis 1929.a. , mil tähistati vennastekoguduse liikumise tuleku 200 aastapäeva, oli liikmete arv langenud 3 000. Liikumine hakkas elavnema vabariigi lõpuaastatel ja eriti Lõuna-Eestis Võrumaal, kuhu ehitati mitu uut palvemaja. Ent II maailmasõja lävel levisid lahkhelid vennastekoguduses endas, kui üks osa vennastekogudusest leidis vajaduse moodustada iseseisvat, kirikust sõltumatut vennastekogudust ja nõnda loodi vennastekoguduse kõrvale vennaste ühing. 1948.a. Nõukogude kord keelustas vennastekoguduse tegevuse, st ühe osa kiriku tegevusest, sest vennastekogudus on olnud ju algusest peale meie maal kirikusisene liikumine. Osadest palvemajadest said kiriku filiaalid.
1989.a. lõpus on esitatud EELK Konsistooriumile peapiiskopi kaudu avaldus kuulutada 1948.a. keeld vennastekogudusele kehtetuks ja anda  talle tagasi tema algsed õigused ja tegevusvabadus.
EELK korraline kirikukogu, mis oli koos Tallinna Piiskoplikus Toomkirikus 12.-13. juuni 1990.a., võttiski vastu otsuse legaliseerida vennastekoguduse töö Eesti Evangeelses Luterlikus Kirikus selle endise põhikirja järgi.

Osvald Reier