Joosua,
Nuuni poeg, ja Kaaleb, Jefunne poeg, maakuulajate
hulgast aga käristasid oma riided lõhk ja rääkisid kogu Iisraeli laste kogudusele, öeldes: „Maa, milleme läbi käisime, et seda uurida, on väga hea maa.
Kui Issandal on meist hea meel, siis ta viib meid sellele maale
ja annab selle meile, maa, mis piima ja mett voolab.
Ärge ainult pange vastu Issandale ja ärge kartke maa rahvast,
sest nad on meile parajaks palaks: nende kaitsja on nad maha jätnud,
aga Issand on meiega! Ärge kartke neid!”
Siis ütles terve kogudus, et nad tuleks kividega surnuks
visata! Aga Issanda auhiilgus ilmutas ennast kogudusetelgis kõigile
Iisraeli lastele. Ja Issand ütles Moosesele: „Kui kaua see rahvas põlgab mind ja
kui kaua nad ei usu mind hoolimata kõigist tunnustähtedest, mis ma nende keskel olen teinud?
Ma löön teda katkuga ja hävitan tema, aga sinust ma teen
suurema ja vägevama rahva kui tema!”
Siis Mooses ütles Issandale: „Egiptlased on muidugi kuulnud, et
sa oma rammuga oled selle rahva ära toonud nende keskelt,
ja nad on seda rääkinud selle maa elanikele. Nemadki on siis kuulnud, et sina, Issand, oled selle rahva keskel, sina, Issand, kes ennast ilmutad silmast silma, ja et sinu pilv seisab nende kohal ning et sa käid nende ees päeval pilvesambas ja öösel tulesambas.
Aga kui sa nüüd surmad selle rahva nagu üheainsa mehe, siis
räägivad rahvad, kes sinu kuulsusest on kuulnud, ja ütlevad:
Sellepärast et Issand ei suutnud viia seda rahvast maale, mille
ta neile oli vandega tõotanud, tappis ta nad kõrbes. Nüüd aga saagu Issanda ramm suureks, nagu sa oled tõotanud, öeldes: Issand on pika meelega ja rikas heldusest, ta annab andeks patu ja üleastumise, aga kes ei jäta süüdlast karistamata, vaid nuhtleb vanemate patu laste kätte kolmanda ja neljanda põlveni.
Anna siis andeks selle rahva patt oma suure helduse pärast ja
nagu sa sellele rahvale oled andeks andnud Egiptusemaalt kuni
siiani!” Aga oma sulase Kaalebi viin ma sellele maale, kus ta on käinud,
ja tema sugu pärib selle, sellepärast et temas on teistsugune vaim ja tema on kõiges mulle järgnenud!
hulgast aga käristasid oma riided lõhk ja rääkisid kogu Iisraeli laste kogudusele, öeldes: „Maa, milleme läbi käisime, et seda uurida, on väga hea maa.
Kui Issandal on meist hea meel, siis ta viib meid sellele maale
ja annab selle meile, maa, mis piima ja mett voolab.
Ärge ainult pange vastu Issandale ja ärge kartke maa rahvast,
sest nad on meile parajaks palaks: nende kaitsja on nad maha jätnud,
aga Issand on meiega! Ärge kartke neid!”
Siis ütles terve kogudus, et nad tuleks kividega surnuks
visata! Aga Issanda auhiilgus ilmutas ennast kogudusetelgis kõigile
Iisraeli lastele. Ja Issand ütles Moosesele: „Kui kaua see rahvas põlgab mind ja
kui kaua nad ei usu mind hoolimata kõigist tunnustähtedest, mis ma nende keskel olen teinud?
Ma löön teda katkuga ja hävitan tema, aga sinust ma teen
suurema ja vägevama rahva kui tema!”
Siis Mooses ütles Issandale: „Egiptlased on muidugi kuulnud, et
sa oma rammuga oled selle rahva ära toonud nende keskelt,
ja nad on seda rääkinud selle maa elanikele. Nemadki on siis kuulnud, et sina, Issand, oled selle rahva keskel, sina, Issand, kes ennast ilmutad silmast silma, ja et sinu pilv seisab nende kohal ning et sa käid nende ees päeval pilvesambas ja öösel tulesambas.
Aga kui sa nüüd surmad selle rahva nagu üheainsa mehe, siis
räägivad rahvad, kes sinu kuulsusest on kuulnud, ja ütlevad:
Sellepärast et Issand ei suutnud viia seda rahvast maale, mille
ta neile oli vandega tõotanud, tappis ta nad kõrbes. Nüüd aga saagu Issanda ramm suureks, nagu sa oled tõotanud, öeldes: Issand on pika meelega ja rikas heldusest, ta annab andeks patu ja üleastumise, aga kes ei jäta süüdlast karistamata, vaid nuhtleb vanemate patu laste kätte kolmanda ja neljanda põlveni.
Anna siis andeks selle rahva patt oma suure helduse pärast ja
nagu sa sellele rahvale oled andeks andnud Egiptusemaalt kuni
siiani!” Aga oma sulase Kaalebi viin ma sellele maale, kus ta on käinud,
ja tema sugu pärib selle, sellepärast et temas on teistsugune vaim ja tema on kõiges mulle järgnenud!
Tänane
kirjakoht räägib meile ühest mehest, kelle nimi on Kaaleb.
Paljudele kindlasti tuttav, teistele ehk mitte. Kenislane, Juuda
suguharust, mees parimais aastais, 40 aastat vana, veel väga tugev,
aga ka juba kogenud. Vapper sõjamees, maakuulaja.
Iisraeli
rahvas oli kõrberännakul jõudnud Tõotatud maa piirile, Paarani
kõrbe , Siinai kirde osas ja Issanda käsul saadetakse välja
maakuulajad, üks mees igast suguharust. Üks 12 hulgast oli Kaaleb
Jefunne poeg Juuda suguharust. Maakuulajatele anti käsk, nad pidid
minema maa eri paikadesse ja järgi uurima:
*kas
sealne rahvas on vägev või väeti, kas rahvast on palju või vähe
*kas
rahvas elab leeris või on kindlused
*kas
maa on hea või halb, rammus või lahja.
See oli
hilissuvine aeg, viinamarjad olid juba küpsed.
Nelikümmend
päeva olid maakuulajad väljas ja tulles tagasi andsid teada, mida
nägid ja tõid kaasa Kaananimaa vilju: granaatõunu, viigimarju ja
viinamarju.
Maa oli
viljakas, eriti Eśkoli orus, või Kobaraorus, kus kasvasid
viinamarjakobarad, mida pidi kahe mehega kandma. Tõesti see maa
voolas piima ja mett.Ka kindlused olid tugevad ja rahvas oli tugev,
suurekasvuline. Maakuulajad olid koguni Anaki järeltulijaid näinud.
See on rahvas, kes oli võitmatu kuulsusega ja elas Hebroni ümbruses.
Selle rahva liige oli ka piiblilugudest kõigile tuttav Koljat, kes
oli pea 3 m pikkune.
Igal
juhul olid maakuulajad hirmunud ja rahvas, kes nende toodud teateid
kuulis muutus väga skeptiliseks, nuttis ja nurises. Miks, miks? Miks
me siia tulime, oleksime Egiptusesse jäänud, oleksime kõrbeski
surnud! Nüüd peame minema sinna, kus meid tapetakse ja
lapsed-naised sõjasaagiks jäävad.
Selles
hirmu ja haletsuse ja süüdistamiste keskel leidus siiski üks mees,
kes hakkas rahvast julgustama – see oli Kaaleb.
Kaaleb
oli juba maakuuljana Tõotatud maad teiste silmadega vaadanud. Kui
teised nägid kaananlaste maal hirmu tekitavat siis Kaalep hoopis
seda, mis hea: et maa on viljakas, et maa elanikud on juba kaitsjata
jäänud, et Issand on meiega. Kaalep uskus Issanda tõotusi ja ka
tema silmad nägid olukordi selles valguses.
Pärastine
Kaananimaa vallutamine on selle kinnituseks, et Kaalepil oli
olukordade hindamisel õigus. Jumal tõepoolest andis selle maa
iisraeli rahvale, kuigi enamus rahvast ei olnud seda uskunud ja
seetõttu ei lubatud neid kaugemale vaid kõik see põlv jäi
kõrbesse. Ainult ustavad, Joosua ja Kaaleb said Tõotatud maale
astuda.
Miks
siis nii? Sest Issand ütleb, et temas on teistsugune Vaim ja tema on
kõiges mulle järgnenud. Issand teab seda, Tema annab selle Vaimu.
Vaim antakse, seda ei saa ise võtta.
Jah,
temas oli teistsugune Vaim. See Vaim oli juba siis, kui ta
maakuulajana Kaananimaale läks. Kaaleb oli Jumala ustav Iisraeli
selles olukorras - pika teekonna selles viimases etapis, kui oli
vaja minna kõrbest Kaanani. Ja mitte ainult minna vaid võita endale
see maa, mis Jehoova oli neile tõotanud.
Kus
Jumal on tegev , seal teotseb Ta oma Vaimu läbi, seda nii maailma
loomisel, kui iisraeli rahva juhtimisel Egiptusest Tõotatud maale.
Jumala Vaimul on palju nimesid – Püha Vaim, Kristuse Vaim,
Lohutaja Vaim, Tõe Vaim, Tarkuse, Mõistuse Nõu ja Väe Vaim,
Jumala Kartuse ja Tundmise Vaim. Sest on ju nõnda, et ükski ei või
öelda, et Jeesus on Issand, kui vaid Pühas Vaimus.
Kui
uurida, siis peab ütlema, et Kaaleb oli väga tugev. Kümne suguharu
esindajad olid vastu, rahvas oli nördinud, tüdinud, tahtis teda
lausa kividega surnuks visata sellise jutu ja üleskutse eest, minna
edasi. Olukord oli ju enam kui kriitiline. Aga Kaaleb usaldas
Jumalat.
Aga
mida see lugu kaugest ajast meile ütleb. Kas saab siin mingeid
seoseid leida? Jah oleme meiegi ju Jumala rahvana teel, igaüks
eraldi ja koos kogudusena. Võib vist ka öelda, et aeg on üsna
põuane . Kas mina usun, et Jumalal on meie rahvaga mingi plaan veel
ees? Kas peaks edasi minema või hoopis ootama? Kas peaks õpetusi
ümber tõlgendama, et oleks võimalik rahu leida? Võiks neid
küsimusi palju sõnastada ja seda ka tehakse.Eks Jumal oma kõiksuses
näeb milliseid küsimusi me oma südames esitame, millistel
eksiteedelgi uitame. Arvan küll, et kristlaskondki tõstab oma
sisemas häält, nagu Iisrael kõrberännakul. Miks? Kas tasub
edasi…? Saame nõndagi hakkama…
Aga
õnneks tõstab Jumal igal ajal esile inimesi, kes Kaalebi kombel
usaldavad Jumalat ja ustavalt käivad temaga aastaid, sageli
noorusest kuni kõrge eani. Ajaloos on sellised kriitilised hetked,
olukorrad, kus ainult ühest inimesest sõltub väga palju, ühe
inimese läbi tuleb muutus, mis mõjutab miljoneid ja seda sageli
pika aja vältel.
Paulus
ütleb 2 kirjas Timoteusele: Jumal ei ole meile ju andnud Arguse
Vaimu, vaid väe ja armastuse ja mõistlikkuse vaimu. Meie Jumal on
Väge küll, enam, kui inimene suudaks mõista. Ja Tema annab Väe ja
Armastuse ja Mõistlikkuse Vaimu. See vägi avaldub nii julguses (Ap
4,13 Peetrus ja Johannes Suurkohtu ees), kui nõtruses (2 Kor 12,9
Paulus kiitleb Jumala armust). Nagu Paulus ütleb…sest kui ma olen
nõder, siis ma olen vägev, siis laskub Kristuse Vägi elama minu
peale.
Jumala
Vägi annab julguse tunnistada ja kuulutada evangeeliumi, Jeesust
Kristust olukordades, mis meie ajal ei ole sugugi mugavad või olid
mõni aeg tagasi eluohtlikudki. Seda ka meie maal, ateistlikus
ühiskonnas. Praegu on võimalused hoopis teised, aga julgust vajame
ikka. Euroopa ühiskonna suundumused ei ole sugugi kristlasi
julgustavad, pigem leiab julgustust ja abi endistest
misjonipiirkondadest lõunapoolsetes maades.
Igal
juhul julgus, mida Paulus ka Tiitusele , meie mõistes ordineeritud
vennale, meelde tuletab on vajalik igale inimesele. Ka koguduses üles
tõusta ja tunnistada sellest mida olen kogenud on teinekord
julgusega seotud. Aga palve Jumala poole aitab ka siin. Võin seda
ise tunnistada.
Samas
ei ole ma ise oma soovidega mitte keegi. Vbl ei ole see korrektne
sõnastus, aga tahan öelda, et mina inimesena ei suuda vaid Vaim
inimeses on see, kes suudab. Kui me kasvame piltlikult öeldes
kõrgeks, hakkame arvama ja ehk mingil viisil väljendamagi seda, et
mina oma julguse ja kogu olemusega saavutan seda siis oleme
eksiteele sattunud. Aga nagu Pauluski ütleb saab inimene oma
nõtruses vägevaks või jälle vägevaks. Jumal on hea tema teab ja
näeb kes me oleme ja tema juhib meid ka nagu hea isa hirmu ja
armuga.
Kaaleb
astus esile, kui Iisraeli rahva teel oli otsustamise aeg, kas minna
edasi koos Jumalaga või jääda sinna kuhu nad oldi jõutud.
Iga
aeg, ka meie tänane päev, kus me praegu elame, vajab, vajame oma
Kaalebeid. Inimesi, kes Jumala Vaimuga varustatult otsustavalt
astuvad esile ja saavad seeläbi õnnistuseks paljudele. Et meil
siin Hiiumaal või Eestis, aga ka laiemalt oleks inimesi, kelle
esimeseks valikuks oleks Jumala kummardamine, evangeeliumi
kuulutamine, koguduste juhtimine. Iga põlv mis veel maapeal liigub
vajab kuulutust, kuni aegade lõpuni.
Küsigem
siis, kas olen see mina, mis on minu osa jumalariigi töös. Jumal
annab oma sulasele Väe, julguse ja ustavuse, et neid ülesandeid
kanda.
Kaaleb
leidis Jehoova silmis armu, sest tal oli teistsugune Vaim, aga öeldud
on ka, et tema on kõiges mulle järgnenud. Tema on kõiges mulle
järgnenud. Kaaleb elas pika elu . Vana Testamendi apokrüüfides on
kirjas.
Ja
Issand andis Kaalebile rammu,
mis jäi temale kuni kõrge eani,
et ta jõudis minna üles kõrgendikule
ja tema sugu sai kätte pärisosa - et kõik Iisraeli lapsed näeksid,
kui hea on käia Issanda järel.
mis jäi temale kuni kõrge eani,
et ta jõudis minna üles kõrgendikule
ja tema sugu sai kätte pärisosa - et kõik Iisraeli lapsed näeksid,
kui hea on käia Issanda järel.
Taevane Isa! Täname
Sind südamest, et Sa ka täna meiega oled. Sina ei muutu, Sinul ei
ole häid ja halvemaid aegu. Sinu headus ja arm saadab meid kõigil
päevadel. Täname Sind selle hetke eest siin, nende inimeste eest
keda Sa oled kutsunud. Täname Sind koguduste ja kogudusevanemate,
õpetajate ja töötegijate eest, keda Sa ikka oled kutsunud ja oma
Vaimu andidega varustanud. Anna meile julgust küsida ja ära tunda,
mis on minu osa, ülesanne Sinu koguduses, Sinu rahva hulgas. Juhata
mind nendele teedele, nende inimeste juurde, kes vajavad mind, kes
vajavad julgustamist, toetamist.
Palume Sinu
õnnistust tööle mida tehakse siin paigas, aga kogudustes üle
terve saare. Õnnista kogudustevanemaid, töötegijaid ja iga õde-
venda, kes Sinu järel käimas. Õnnista laste ja noortetööd, Eesti
Lastemisjoni tegemisi. Ole kõigi üksildaste, kurbade, haigete,
puudust kannatajatega. Sina oled abimees, Jeesus, igas elu olukorras,
igale inimesele. Täname Sind!
Täname sind ka
selle alanud allianssnädala eest, nende uute võimaluste eest Sinu
nimel kokku tulla. Õnnista siis kuulajaid ja kuulutust meie kõigi
kasuks. Aamen
Lui Remmelg,
Alliansskoosolekul Kärdlas, 2014