19. saj teisel poolel
kaotas vennastekogudus mitmetel erinevatel välistel ja sisemistel põhjustel oma
domineeriva rolli Liivimaa ühiskondliku elu sotsiaalses ja usulises elus
lätlaste hulgas Liivimaal. Sellega seoses muutus ka koguduse identiteedi
aktsent – äratusliikumisest sai
religioosne ühendus, kes toetub
traditsioonile. Vennastekogudus Lätis ei olnud organiseerunud ühenduseks
kindla keskuse ja juhtimisega. Üksikud kogudused olid praktiliselt iseseisvad
ja töötasid paikkonnas väljakujunenud traditsioonile. Enne I maailmasõda oli
Liivimaal 150 palvemaja. Töö toimus neist vähemalt pooltes. Sõda pillutas rahva
laiali. Arvatakse, et ca miljon lätlast lahkus oma kodudest. Sõja käigus
hävines umber 2/3 palvemajadest kas täielikult või olid nad tugevate purustustega.
Peale sõdasid ja iseseisva riigi loomist 1918. aastal jätkus
töö 50 palvemajas. Palvemajad olid iseseisvad, ilma keskse juhtimiseta. Töö
toetus kohalikule vennaste traditsioonile ja ilmikjutlustajate autoriteedile.
Enamik jutlustajatest olid auväärses eas, palvemajade hooned olid ajalooliselt
väljakujunenult juriidiliselt eraomanduses. See ei seganud palvemajade tööd
sugugi, kuna see oli samuti traditsiooni osa.
Arvandmete hulk iseseisvusaja alguse vennastekoguduse kohta
on väga puudulik. Arvatakse, et vennastekogudusel oli iseseisvusajal 3000
liiget. Kui võtame aluseks, et sõdadevahelisel perioodil oli Lätis 50 palvemaja
siis võib see liikmete arv tõenäoline olla. Kuigi kogudusel on pikk ajalugu ei
olnud ta kunagi juriidiline isik, tegutsedes kõik need aastad mitteametlikult.
Algatus ühise Läti vennastekoguduse moodustamiseks tuli Riia
vennastekogudusest. Ka siis ei olnud peapõhjuseks mitte organisatsiooni
loomine, vaid hoopis Riia palvemaja mured. Kogu sõdade aja oli töö Riia
koguduses siiski jätkunud. Neil oli oma
palvemaja Riia vanalinnas (Kaleju iela 8). Sõja lõppedes algas jälle regulaarne
töö. Koguduse eestseisja ja enamik liikmeskonnast olid eakad inimesed,
järelkasv oli väga väikene.
Saksa okupatsiooni ajal oli palvemaja juriidiline omanik
muutunud. Novembris 1918 ettevõetud muutused viisid palvemaja saksa kogudusele.
1923. aastal andis Vennaste direktsioon Saksamaal advokaat Baumanisele õiguse
omandi valitsemiseks koos õigusega , vajadusel palvemaja maha müüa. Kahtlemata
ei olnud Riia vennad sellise asjade käiguga rahul. Neil ei olnud aga
juriidilisi õigusi, kuigi nad olid hoonet kasutanud, remontinud ja säilitanud
hoone. Pingeline olukord viis koguduse otsusele, et nad peavad õigusliku
olukorra parandama. Nii moodustatigi 1923. aastal Läti Vennastekogudus.
Eestvedajaks oli siin 72 aastane vend Karl Schilling. Sama vanad olid ka teised
aktiivsed liikmed.
Kui läti kristlikud noored soovisid palvemaja ruume
koosolekute pidamiseks siis võeti see soov rõõmuga vastu. Vendadel õnnestus osa
neist noortest vennastekoguse töösse kutsuda. Sellel oli kaks tulemust:
positiivne – noorte tegevus aitas riigi poolt aktsepteeritava organisatsiooni
üles ehitada. Negatiivne pool oli see, et noorteühingu esindajad tõid kogudusse
kaasa teise vaimsuse, mis oli üheks põhjuseks hilisemale raskele kriisile
koguses.
Noorte eestvedaja ja hilisem tuntuim vennastekoguduse
kaastööline oli Karlis Ozolinś. Kui nüüd oldi sunnitud moodustama juriidiliselt
korrektne organisatsioon Riia Vannastekogudus, liikusid mõtted hoopis Läti
Vennastekoguduse moodustamisele. Läti Evangeelse Vennastekoguduse
asutamiskoosolek toimus 23. nov 1923. Riikliku tunnustuse sai organisatsioon
1924. aasta 24. aprillil.
Koguduse esimene ülesanne oli võitlus oma hoone eest Riias.
See kohtuprotsess kestis mitu aastat.
See mõjutas ka koguduse vaimulikku tööd.
Vana tava kohaselt toimusid koguduse koosolekud Riia
palvemajas pühapäeva hommikul kell 8 ja 12 (et ei oleks lut kiriku
teenistustega samal ajal). Koosolekuid juhatasid ilmikjutlustajad ja pastor
Martinś Apalitis. Läti vennastekoguduse identiteedi, tegevuse ja suundumuste
osas olid Riia koguduses erinevad arvamused, mis tekitas koguduses ebaterveid
pingeid.
1928. aastal oli vennastekoguduse areng sealmaal, et võidi
kavandada suuremaid ettevõtmisi, näiteks pidustusi tähistamaks 200 aasta möödumist
vennastekogudusliku liikumise algusest Liivimaal (1929). Pidustuste
ettevalmistamine vähendas koguduses olevaid pingeid, kuid ei kaotanud neid.
200. aastapäeva tähistati palvemajades laialdaselt ja osavõtt oli aktiivne.
Pidustused kulmineerusid 14.-15. Septembril
Valmieras. Läti Ev Luth Kiriku piiskop Karlis Irbe õnnistas
pastoriametisse hilisema Läti vennaste
vaimse juhi Edgars Rumba. Teiste avaliku elu tegelaste seas osales ja tõi ka
tervituse Läti president Gustav Zemgals. Pidusused leidsid kajastamist pressi
poolt .
Selle aktiivsuse tõusu perioodil korrastati vennastekogudust
kui organisatsiooni. Liivimaal toimusid umbes 40 palvemaja kui Läti
Vennastekoguduse osakondade asutamiskoosolekud. See oli suur samm edasi ühtse
organisatsiooni moodustamisel. Kohapealsete vendade jaoks olid need sammud
siiski vähese tähtsusega. Läti Vennastekogudus jäi kuni nõukogude okupatsioonini otsima oma
sobivaimat vormi organisatsiooni osas. Sellist vormi, mis oleks arvesse võtnud
erinevate palvemajade huvisid ja traditsioone. Aktiivsemad töötegijad
organisatsiooni kujundamisel olid eestseisuse liikmed Karlis Ozolinś ja Janis
`Smits (Riia Inglise instituudi direktor)
1929. aastal hakkas ilmuma vennastekoguduse ajakiri. Väljaanne
ilmus mõningate vaheaegadega kuni 1940 aastani, neli korda aastas.
1930. aasta lõpul on näha tõsiseid märke saabuvast kriisist
koguduses. Mis olid need põhjused:
*muudatused koguduses olid tehtud kiirustades ja ilma põhjaliku aruteluta.
Ilmalike ühingute vorm oli vennastekogudusele vähesobiv.
*erinevad olid arusaamad vennastekoguduse olemusest.
Aktiivseim grupp oli arusaamisel, et peab
tuliselt edasi jutlustama ja liikmeskond peab koosnema „õigetest“
kristlastest. Teine grupp oli arvamusel, et suur äratuse aeg on möödas ja
kogudus oma ajaloolise traditsiooniga on rahvale üks püha pärand. Kolmas grupp
oli oma seisukohtadega eelmiste vahepeal.
* kogenematus uues organisatsioonilises vormis tegutseda.
*sel ajal olid koguduses tegevad need inimesed, kes ei
mõistnud vennastekoguduse vaimsust ja püüdsid oma ideid teostada ebaausate
võtetega.
Koguduses tekkinud pingete katalüsaatoriks sai uus luteri
pastor Arvids Perlbahs, kes 1929. aasta aprillis ka vennastekoguduse
vaimulikuks juhiks nimetati. Juba 1930 aastal langes ta vennastekoguduse
konverentsil kriitika alla. Siiski anti talle võimalus jätkamiseks. Perlbahs
omalt poolt alustas varjatud tegevust ja 1930 aasta lõpul korraldas Riias skandaalse evangeeliuminädala, mille
järel 1931 aastal moodustas ta vennastekoguduses uue osakonna nimega
„äratusosakond“. Kasutades koguduse põhikirja nõrkust proovis ta aasta teisel
poolel koguduse juhtimist enda kätte saada. Sündmused muutusid agressiivseks,
skandaalseks, kaasati ka politsei. Temaatika leidis avalikus pressis
kajastamist. Arvatakse, et viis aastat oli selle sündmuse järelmõju. Koguduse
töö oli raskendatud. 1932 aastal kuulutas kohus A. Perlbahsi tegevuse
seadusevastaseks. Perlbahs astus
kogudusest koos „ äratusosakonnaga“ välja ja moodustas uue organisatsiooni –
Uus Vennastekogudus.
1932 aastal valiti rahva poolt armastatud luuletaja, 72
aastane Roberts Bersinś vennastekoguduse teiseks juhiks. Ta oli ametis 3
aastat, kuni oma surmani 6. Juunil 1935 aastal. Seda perioodi võib ka „rahunemise ja haavade lakkumise ajaks“
nimetada.
1935 aasta lõpul valiti Läti Vennastekoguduse kolmandaks ja
viimaseks juhiks 20. sajandil , luteri
pastor Edgars Rumba. See oli vennastekogudusele hea valik, sest Rumba omas autoriteeti luterlikus kirikus ja Läti
intellektuaalide hulgas. 1938 aastal saab ta Uppsala ülikoolis teoloogidoktori
kraadi. Teda austatakse siiani, kui Läti tuntuimat teoloogi.
Edgars Rumba ajal toimus vennastekoguduse arengus
pööre. Kired vaibusid ja algas
eesmärgile orienteeritud tegevus. Sel perioodil tugevnes noorte tegevus. Üheks
noortetöö juhiks oli hilisem Leedu Luterliku Kiriku rajaja ja esimene piiskop
Janis Kalvans. Vennastekogudusel oli tihe koostöö Läti Ülikooli usuteaduskonna
üliõpilaste ja õppejõududega. Koguse palvemaja Riia vanalinnas sai ühise
tegevuse kohaks. Koguduse koosolekuid juhatasid akadeemilise haridusega luteri
pastorid, aga ka tudengid. Otsiti uusi teenistuse vorme, peeti loenguid
erinevatel teemadel, organiseeriti kokkusaamisi misjonäridega. Ka Riia kogudus
otsis võimalusi kaasaaitamiseks misjonipiirkondades. Siiski vastavalt
traditsioonile olid keskmes ilmikjutlustajad, kellele toetus vaimulik töö.
Juba 20 – tel aastatel oli kogudusel oma koor ja
pühapäevakool.
Läti Vennastekoguduse tervest teoloogilisest arengust annab tunnistust tõsiasi, et ühest viimastest
tegemistest 1940 aasta suvel oli eri uskkondade vaimulike ja ilmikute
oikumeeniline kokkusaamine. Osalesid ka ortodoksiad, katoliiklased jäid
kõrvale.
Läti iseseisvuse ajal oli vennastekoguduse sidemed luteri
kirikuga eeskujulikud, toetudes vastastikusele tähelepanule ja respektile. Läti
esimene piiskop Karlis Irbe toetas vennastekogudust ja vastavalt võimalustele
osales ka ise koguduse töös. Läti teine piiskop Teodors Grinbergs nimetati 1932
aastal vennastekoguduse auesimeheks. Ka maal asunud palvemajad töötasid koos
luteri koguduste ja pastoritega.
Kui me vaatleme vennaste liikumist Liivimaal tervikuna, on
huvitav jälgida, kuidas see lugu
iseseisvas demokraatlikus Lätis edasi läheb ja areneb. Vennastekogudus ja tema
tegevus pidid sobituma hoopis uude
sotsiaal-poliitilisse olukorda. Uues olukorras pidi kogudus oma koha leidma,
traditsioonid integreerima ja oma identiteedi defineerima. Võib öelda et
olulisimad küsimused lahendati väga edukalt ja liikumisel oli tulevikku.
Esile võiks tõsta järgmist:
1)
Moodustati
üks suur ühtne Läti Vennastekogudus
2)
Herrnhutlusele omane vabatahtlik koostöö, mis
liitis koguduse
3)
Koostöö Läti Ülikooli õppejõudude ja
üliõpilastega
Kahekümne aastaga õnnestus kogudusel uusi tegevusvorme leida
ja olla osa ühiskonna vaimuelust. Kogudusel olid võimalused edaspidiseks
pikemaajaliseks tegevuseks.
Seda perioodi võib pidada Liivimaa vennastekoguduse
kolmandaks õitseajaks.
/Gundars Ceipe. Brüdergemeine in Lettland 1918-1940.
Internationaler Theologischer Dialog in der Brüder- Unität. Heft Nr 15 Europa –
Ausgabe Winter 2010. Lühendatult L. R.
Fotodel ühe arhailise Läti vennaste palvemaja välis- ja Ringi palvemaja sisevaade./
Fotodel ühe arhailise Läti vennaste palvemaja välis- ja Ringi palvemaja sisevaade./