See on üks
küsimus, mis on tõusnud olemise keskmesse. Mõned nädalad on
sellest, kui meie riigikogu hääletas seaduse poolt, mille vastu
olid aktiivseks muutunud isegi muidu poliitikakauged inimesed. Minagi
saatsin kirju ja allkirju ja vähest ainelist abi ja tegin palvet.
Ilmatu hulk kallist aega kulus uudiste uurimise peale. Mitmed meie
saarelt jõudsid ka Toompeale meeleavaldusele. Tänavale meelt
avaldama, kus nad ehk kunagi ei olnud käinud. Vähemasti mitte meie
oma riigi otsuste vastu häält tõstmas.
Ikkagi
tehti riigikogu poolt masendav otsus. Selge, et see olukord toob
esile küsimuse – mis saab edasi.
Järgnenud
pühapäeval algas Haapsalu baptistikoguduse koosolek väga raske
määratlusega – meie riik on avanud ukse kurjusele. See oli
riigikogu, meie oma riigikogu otsus.
Evangeeliumi
Kristlaste ja Baptistide liidu president saatis internetis teate,
palume, palume edasi.
Veebileht
Meie kirik mis paljus koostöös katoliiklastega, räägib
kultuurisõjast ja meenutab roosikrantsi ristisõdasid ja neis
saavutatud võite.
Sihtasutus
Perekonna ja Traditsiooni kaitseks lubab oma tegevust jätkata, et
kevadistel valimistel ei valitaks uude riigikogusse neid, kes seaduse
poolt hääletasid ja meie rahva enamuse arvamusega üldse ei
arvestanud. Eks ole muidugi õige, ei vali ka mina meie Hiiumaa
saadikut, kes nõnda on teinud.
Oleviste
tunnis arutlesid vennad selle üle, et vene piir on võsastunud,
segane ja kohati raskesti määratav. Sealt toodi olukord üle
koguduse ja maailma konteksti . Nii nagu meie riigipiir vajab
puhastamist ja märgatavaks muutmist nõnda ka piir, mis on maailma
ja koguduse vahel.
Need on
mõned kristlaste või koguduste esmased reaktsioonid.
Mida teha?
Me oleme
kristlik vähemus paganlikus riigis. See samm, mis astuti kinnitab
minu öeldut veelgi. Kui kuulata, millised ristiusuõpetuse vastased
seadused on EL riikides vastu võetud ja mida meilgi peatselt arutama
hakatakse siis ka see kinnitab, et me oleme paganlikus riigis. Arvan,
et üsnagi mõttetu on esmajoones tegudega midagi sellises riigis
püüda muuta. Muidugi on meid üles kutsutud ülemate eest palvetama
ning me peame taotlema, et riigis rahu ja kord valitseksid. Seda
teeme. Siiski on palju ülesandeid ja me peame ikka ja jälle valima,
mida teha ja mida teisejärguliseks jätta.
Me
palusime ja saime sellise vastuse. Teame, et Jumal teeb üle palvete,
Jumal on hea, Jumal on armastus.
Mida mina
selles olukorras enda jaoks olen head leidnud. See on mind raputanud
tuimusest, see juhtis mind sellele, et enam mõelda, mis on minu,
meie osa selles ehk hoopis uues olukorras. Olukorras, kus kristlaste
suhe maailmaga sarnaneb enam ja enam algkoguduse aegadele. Väikesed
kristlaste grupid keset paganlikku elukorraldust. Aeg enne
Constantinuse pööret. Küsimus, kas sellel ajal oli maailma ja
koguduse vaheline piir hägune või olematu nagu seda tänapäeval
võib kohata? Üks lugupeetud inimene hoiatas – ei tohi hakata
müüre ehitama. Olen selles osas siiski teist meelt. Mida saab üks
kogudus teha on just see – määrata piirid. Esimene vastutus on
usukaaslased. Me peame teadma kus on koguduse piirid.
Usu
puudumine või leigus usuasjades on selle põhjus, miks meil ei ole
kiriku ja maailma vahel piiri. Tallinnas on kesklinnas Jaani kogudus.
Sellel kogudusel on olnud häid aegu, Jumal on sinna saatnud ustavaid
töötegijaid. Kui usklikud luterlased on pidanud Tallinnasse
siirdudes kogudust valima siis on nad ikka Tallinna Jaani koguduse
valinud. Eks ole seal praegugi usklikke õdesid - vendi. Aga seal on ka
õpetaja, koguduse karjane, kes kuulub ühtlasi vabamüürlaste
organisatsiooni, kuigi EEKL õpetuskomisjon on öelnud, et ei või
sellise organisatsiooniga liituda ja ka piiskoplik nõukogu on
soovitanud vaimulikel sellistesse organisatsioonidesse mitte kuuluda.
Meie kirik
ja kõik Eesti Kirikute Nõukogusse kuuluvad kirikud võtsid ühise,
eitava seisukoha samasooliste kooselu reguleeriva seaduse osas. Jaani
koguduse töötegija, koorijuht on aga sellesama, ristiusu õpetuse
vastase seaduse algatajarühmas ning viib oma nägemuse jõuliselt
ka kogudusse. Hoopis usklikud inimesed surutakse nurka ja peavad
leplikud olema. Koguduse koda ei ole enam palvekoda vaid
kultuurimaja, kus pjedestaalile on tõstetud inimene, kes on
kirjutanud teose, inimene kes selle publikule virtuooslikult ette
kannab. Kas on viimaks kojaisandal sellises kojas kohta?
See on
vaid üks näide koguduse ja maailma vahelise piiri puudumisest.
Millist kahju sellised olukorrad kogudusele toovad, milliseid pingeid
usklikes inimestes tekitavad. Kas me ei peaks nendest asjadest siiski
rääkima ja ka palveid tegema, et Jumal saadaks veel meeleparanduse
aegu. Et inimestena märkaksime, et me teeme midagi väga valesti.
Vennastekoguduse
liikmed on läbi ajaloo olnud peamiselt luterliku kiriku liikmed. Ja
kes on veidigi kirikuajalugu lugenud teab, et meie vennastekoguduse
üks püüdlus on olnud – mitte minna kaasa maailmaga, astuda vastu
maailma meelele koguduses. Sõna on võetud isegi vaimulike ülemate
vastu, kui nood avalikkes pattudes on elanud või valeõpetusi
kuulutanud. Luteri kirikus oli enne sõda liikumine –
uusprotestantism. Kuhu see viis. Ei kuhugi. Vaid palju segadust ja
pahandusi. Kriitiline lähenemine pühakirjale jõudis isegi
kantslitesse. Usklik inimene ei vaja Piibli kriitikat. On kõigile
teada, et Piibli õpetus on paganaile narruseks. Seda ütleb meile
Piibel ise. Piiblit loetakse uskliku südamega, mitte kriitilise
meelega. Püha Vaim on see Kes meid valgustab, et me õigesti
mõistaksime. Selleks ei ole vaja kriitilisi meetodeid.
Miks nii
palju negatiivsust? Ka praegu selgitavad usuteadlased, õpetatud
inimesed, kuidas senine pühakirja tõde ei olegi enam tõde.
Liberaalsed arusaamad, inimesekesksus, meelelahutus tuleb kirikusse.
Lääne luterlikest kirikutest on meil väga palju kurbi näiteid.
Kas me peaksime kõik selle kaasa tegema. See mis on praegu riigikogu
otsus võib väga kiiresti olla kirikukogu otsus, aga siis on juba
hilja. Peame täna sellest järeldused tegema. Peame vastustust
võtma. Peame ka välja ütlema, kui maailma ja koguduse vaheline
piir on kadumas. Maailm läheb oma teed, aga Kristuse kogudus tahab
ju Jumala juurde saada. Kas see tee mida mööda oma kogudusega
läheme viib meid ikka sinna?
Tänane
loosungiraamatu järgne õpetustekst on Pauluse kirjast Kolossa
kogudusele, 1 ptk 14 salm: kelles (ehk siis Jeesuses Kristuses) on
meil lunastus, pattude andeksandmine. Piiblis on selle peatüki
alapealkirjaks tänu ja palve koguduse eest.
Paneme
rõhu kogudusele, võtame aega koguduse kasuks, inimeste kasuks, kes
kuuluvad Kristusele. Ärgem killustagem aega ja jõudu mis meile on
antud. Panustame kogudusetöösse, Jumala Sõna levikusse. Seda tööd
ei tule meie eest tegema ei loomakaitsjad ega numismaatikud ega
jahimehed. Kogudus on maailmas see koht kuhu kuuluvad need kes on
Kristuse omad ja seal on meie esmane vastutus perekonna kõrval. Kui
palju on siin tööd! Praegu oktoobris peetakse lõikustänupüha,
mis on ennekõike tänu Jumalale andide ja hoidmise eest. Laulame
tänulaule ja jagame meile antut, mõtleme sellele, mis on meile sel
aastal osaks saanud. Laulame ka „Laiad väljad valendavad“,
öeldes sellega, et lõikust on palju ka Issanda põllul, ka see töö
vajab tegemist. Inimesed vajavad Jumalat. Tööd on palju, palugem,
et Issand annaks ergast meelt, mõistmist, mida teha, et teeksime
õigeid, Temale meelepäraseid otsuseid.
Kuigi
palvevastus on olnud esmapilgul kurvastav on ta siiski kasu toomas.
Mõelgem igaüks mida saan mina teha oma koguduses oma kristlaste
osaduses.
L.R.