Piiblitund Pühalepa palvemajas iga kuu esimesel teisipäeval kell 18.00
Palve- ja laulutund Pühalepa palvemajas iga kuu kolmandal teisipäeval kell 18.00, peale palvetundi osaduskohv.

29.2.20

Ma olen avastanud, et maailm jutlustab


Fenja Gerstmanni jutuajamine Hamburgi vennastekoguduse jutlustaja Stefan Richter’iga:

Kas jutlustamine, arvestades kiriku tänaseid realiteete on ajakohane ja miks?

Olen tegelenud küsimusega: on siis õigupoolest midagi huvitavat ja uut, praegu ja täna neile, kes niigi alati jumalateenistusele tulevad. Mida neile peab ütlema? Enamikku teemasid ja jutlusesisusid oleme juba palju kordi kuulnud: Jumal on lähedal, Ta on meiega, Jumal lepib meiega, Ta kingib meile oma armastust, Ta on leitav, Ta on kandev sõna. Ja ka ümberpöördult tulevad need teemad jutlustes esile: Jumal on meist kaugel, Ta on varjatud, Ta mõistab meie üle kohut. Ta on meeleheitel meie pärast. Kelleni me ulatume oma kirikumonoloogidega?

Jutlustamine kuulub jumalateenistuse juurde. Ei oma tähtsust, kas meie ajal või mõnel teisel ajal. Meie, jutlustajad, peame endale selgeks tegema, et kui me inimeseni tahame jõuda peame mõtlema keelele ja vormile. Mulle isiklikult ei meeldi jutlused, kus mulle püütakse selgitada mingeid süstemaatilise teoloogia seoseid. Ma armastan pigem pilte ja lugusid, mis mulle midagi selgitavad või võimaluse ja ruumi annavad enda mõtete ja kogemuste jaoks.

Olen avastanud, et maailm jutlustab ja kuulutab mulle Jumala headust  sageli meeldivamalt, kui kiriku jumalateenistused selleks võimelised on. Üks teatritükk, kontsert või käik üle jõuluturu, jalutuskäik rannas, jalgpallimatš, üks film ja palju muud. Mulle tundub , et Jumal jõuab minuni pigem nende kanalite kaudu, kui sõnajumalateenistusel. Ja ma olen päris rõõmus, et meie kogudustes,  koosolekute raamis on alati aega kohtumisteks ja jutuajamisteks.


Sa ütled: ka maailm jutlustab. Mis on Sinu arvates jutlustamise ja ilmaliku kõne vahe?

Nagu ma just vihjasin: minu jaoks on  piirid liikuvad.  Ma leian, et Obama kõned olid ja on ehk head, julgustavad, virgutavad  ja ilusad jutlused . Legendaarsed on tema valimisvõitluse ajal peetud kõned. Ma tsiteerin meeleldi ka kantsler Merkelit: „ me saame sellega hakkama!“ Leian ka, et tänaste poliitikute hulgas ei ole nii häid „jutlustajaid“. Nad pigem propageerivad, kui kuulutavad häid sõnumeid. Ja siis ma mõtlen mõne jutluse juures kiriklikus kontekstis, et see ei ole ka midagi enamat, kui puhas propaganda.

Põhjapanevad ühe jutluse jaoks on järgmised elemendid: kuulajate elu tegelikkus, Piibli tekst, jumalateenistuslik situatsioon ja jutlustaja. Ma leian need neli elementi õigupoolest kõigis ühiskondlikes seostes. Jumalateenistus ei ole üritus, kus ma teistega kohtun vaid jumalateenistus on kogu minu elu varasest hilise tunnini ja hilisest varase tunnini.

Erisusi aluseks võttes, aga ka ühist – mis on üks hea jutlus sinu jaoks?

Kogu koosolek peaks kuidagi kooskõlas olema. Sellega ma ei taha öelda, et kõik peaks laitmatult kulgema vaid ma peaks tundma, et see on minu elust, mind võetakse tõsiselt, tunnen end kõnetatuna, ja jutlustaja ei taha mulle midagi demonstreerida .
Ja ma leian, et inimestel, kes jutlustavad ja koosolekuid juhatavad, ei oleks midagi koolituse või täiendkoolituse vastu näitlemise alal. Mitte, et õpetada kuidas teistele puru silma ajada, vaid endale selgeks teha, kuidas ma mõjun, kuidas seda parimal viisil edasi anda, mida ma tegelikult öelda tahan, kuidas ma saan või jään autentseks?
Ja veelkord -ma kuulan meeleldi ka „ maailma jutlusi“.


Mis on „Preacher- Slam" ja kuidas see toimub?
 
Preacher slam on põhimõtteliselt sama mis poetry slam (luuleprõmm), konkurss, kus kohtuvad mitte poeedid vaid jutlustajad. See on üks võistlus. Osalejad astuvad üles laval ja esitavad publikule tekste. Sealjuures on mitmeid reegleid, millest peab kinni pidama. Teksti ettekanne ei tohi olla pikem kui 6 minutit. Ettekandja ei tohi  oma ettekandega seoses mingeid dekoratsioone üles ehitada. Riietuse osas on reegel, et tuleb riietuda nagu kodus. Seega ei mingeid kostüüme. Esinemise järjekord loositakse.

Peale iga ettekannet saab osaleja hinnangu. Publiku hulgas olevatele isikutele jagatakse välja numbripakid numbritega 1-10. Need isikud moodustavad žürii. Publik saab žürii arvamust mõjutada sõbraliku või marulise aplausiga ja on hea, kui žürii publikuga arvestab. Zürii hindab ülesastujat hindega 1-10. Kaks või kolm paremat esinejat lähevad finaali, kus esitatakse uus ettekanne, mida hinnatakse sarnaselt või siis ainult publiku aplausitugevuse järgi.

Mida arvad, miks on olemas selline formaat?

Nähtavasti on vajadus ilusate tekstide kuulamise järele. Inimesed maksavad ju pääsme eest, et sellisele üritusele saada. Ja saal on täis või vähemasti hästi külastatud. Ja võib oma tundeid vabalt väljendada – aplodeerida, vilistada, karjuda, naerda. Jah, sealjuures tarvitatakse ka alkoholi, aga ma ei ole ühelgi üritusel näinud, et see oleks probleeme tekitanud. Niisiis: seltskondlikus õhkkonnas, klaasi õlle juures ilusaid tekste kuulata ja lasta end neist kaasa haarata – see tundub toimivat.

Aga on ka nii, et see formaat ei ole igal pool kasutatav. Ühe slami „liturgia“ ei ole midagi ülevat ega idüllilist tavapärases mõttes. Siia üks märkus: ma mõtlen, et peame loobuma ideest, et jumalateenistus peab alati toimuma ühe skeemi järgi. Ja seejuures ma ei arva, et me varieerime nõnda nagu see on meie lauluraamatus, vorm 1-6, vaid et me hoopis teisiti proovime. Mul ei ole midagi meie traditsiooni väärtuste vastu, aga mina olen Rolling Stones ja Eric Claptoniga suureks kasvanud ja kuulan meeleldi Otis Redding, Aretha Franklin, Amy Winehouse. Ja sellist elutunnetust tuleb meie kogudustes väga vähe ette.
Uuesti teema juurde tulles: Slam’is on just rohkem rock’n roll  ja bluus ja see kõnetab kliente, kelleni meie oma formaadiga enam ei ulata.

Millega jõuad sa siis inimesteni Preacher slam’il ehk mis on seal üks hea jutlus?

Esiteks: mis hästi kohale ei jõua on tekstid nn kirikukeeles. Sellega seoses ei teki slam ’is hea jutluse küsimust. Slam ’i tekstid on pigem väikesed kunstiteosed. Igal juhul jutlustavad need väikesed kunstiteosed iseenesest – leian ma. Kui õnnestub üks teema või probleemistik inimestele lähemale tuua, nii et kuulatakse, et meelsasti kuulatakse siis on juba palju saavutatud. Kui mul veel õnnestub kirikukauges kontekstis midagi rõõmusõnumist vahendada, veelgi parem.

Mis jõuab eriti hästi publikuni? Millised on sinu kogemused?

See sõltub publikust. Milline kunstivorm rohkem meeldib, seda ei saa kunagi ennem öelda. Luule, proosa, eleegia, aforismid – kõik on lubatud ja kõik on tulemuslik.
Kirikurahvas ei ole pigem selline publik, kes preacher slami külastab ja mittekiriklik publik ei lähe kirikusse vaid pigem kõrtsi poetry slam ’ile. See on igal juhul reegel. Nii siin, kui seal kehtib – kõik mis ette kantakse, seda hinnatakse. Mis mind võlub on see, et ma saan inimeste peal kindlaks teha, kuivõrd ma kirikukaugetele inimestele mõistetavalt oskan kõnelda. Sama küsimuse esitan ma endale ka kirikus: olen ma mõistetav, kas mul õnnestub öelda seda, mida ma tahan.

Tuleme lõpetuseks veel jutlustamise juurde tagasi. Kui tähtsaks sa pead jutlust jumalateenistuse osana?

See on väga erinev. Kuivõrd ma olen vastuvõtlik sõnale, mis tuleb teistelt? Olen kuulaja või vajan rahu või olen kaasalööja? Olen ma täidetud oma lugudega ja minu pea ning süda ei ole üldse vaba sellele, mida teised jutustavad ja kommenteerivad. Kas sõnad väljaspoolt ulatuvad minuni? On mul hea või halb tuju?
Niisiis, ma leian, et jutlustamine ei ole ilmtingimata vajalik. Isiklikult minu jaoks mitte. Mul on kahtlusi, mida ma ka teistega koguduses jagan. Mitte kõigiga, aga siiski mõnedega. Aga ma olen sellest teadlik, et mõned just hea jutluse pärast koosolekule tulevad. Aga ma saan palju enam tagasisidet laulude valiku või koosoleku atmosfääri, kui jutluse kohta.

 Küsimused esitas Fenja Gerstmann. HB. 288, Januar/ Februar 2020.

NB! Kirjutis ei kajasta blogipidaja vaateid