Piiblitund Pühalepa palvemajas iga kuu esimesel teisipäeval kell 18.00
Palve- ja laulutund Pühalepa palvemajas iga kuu kolmandal teisipäeval kell 18.00, peale palvetundi osaduskohv.

H. Götze Herrnhuti missionäride jälgedel


Gröönimaa

Enne esimest Gröönlmaa reisi  lugesin sellest maast välja antud raamatuid. Kuigi need olid erinevad nii väljaandmise aja poolest, kui suunitluselt, oli neis ometigi ühist. Viidatud kirjanduses on üks teos – Cranz, David „ Historie von Grönland enthaltend Die Beschreibung des Landes und der Einwohner etc. Insbesondere die Geschichte der dortigen  Mission der Evangelischen Brüder zu Neuherrnhut und Lichtenfels.“ (2. Auflage,3 Bände Barby/Leipzig 1770). See on raamat Gröönimaast, selle elanikest, siinsest vennaste misjoni ajaloost. Mis raamat see küll on, mis veel 200 aastat hiljem leitakse lugemist väärivat?
Minu uudishimu viis mind Cottbus´i  vennastekoguduse pastori  Volker Mihan´i juurde. Esimesel helistamisel ühel pärastlõunal sain vastuseks: „papa magab.“ Ma mõtlesin : „tüüpiline kirik ja mis vana papa veel.“  Mõni päev hiljem  sain ma temaga siiski ühenduse, mis mind ihaldatud raamatule küll  lähemale ei viinud, kuid Volkeri  huvi ühe võimaliku ettekande vastu diapositiividega oli tekkinud.
Ja ühel päeval seisis ta minu ukse taga, „vana papa“, kes sama vana on kui mina, et näha pilte, millest olime rääkinud. Üldiselt olid Volkeri mõtted, kui ta minuga telefonitsi rääkis sama „meeldivad“. Kui ta minu noorelt kõlavat häält kajakkidest ja Gröönimaast jutustamas kuulis käis tal läbi pea vaid mõte, „miks need igasugused helistavad siia.“
Viis aastat hiljem, nagu peaaegu muinasjutus, on „vana papa“ ja see helistaja koos kajakki ja ideega herrnhutlaste jälgi  Gröönimaal otsida, mitmel maal reisinud.
 Nagu vennaste misjoni päevil nii ka täna, kulgeb Gröönimaa reis üle Kopenhageni, kuigi ammugi mitte purjelaevadega Kopenhageni vana Grönlandkai äärest.
Kõik mida üks inimene Gröönimaast usub teadvat, leiab kinnitust, kui nähtavus on hea ja ta lennureisijana läheneb saarele ida poolt. Seal on esmalt Ida Gröönimaa hoovus, rannikuhoovus, mis väsimatult jäämasse polaaraladelt lõuna poole juhib. Rannik tõuseb vastu kõrgmäestikku, mis on valge ja halli tonaalsusega. Taamal paistavad lõpmatud sisemaa  jääväljad. Reisijaile üllatuseks on jõudmine Narsarsuaq´i.  Gröönimaa lõunaosas  on päikesepaiste, temperatuur üle 20 kraadi ja metsaga kaetud mäenõlvad. Esimene herrnhutlane, kes 1765 seda paikkonda uuris oli misjonär Matthäus Stach  (1711-1787).  

Me sõidame kajakkidega, algsete Gröönimaa liiklemisvahenditega mööda läänerannikut lõunast põhja poole, et otsida üles esimeste misjonijaamade, Neuherrnhut´i ja Lichtenfels´i asukohad. Napp aeg ei võimalda kahjuks lõunapoolseid misjonipaiku külastada. Sellepärast viis meid helikopter lõuna Gröönimaa paradiisist madallennul üle fjordide, ujuvate jäämägede, liustikumurrangute ja  sisemaajää meie matka alguspunkti, sombusesse Paamiut´i.
Paamiut, mille taani keelne nimi on Frederikshab asutati 1742 aastal kaubanduspostina. Samas olid ka taani luterliku misjoni esindajad. Matthäus Stach külastas seda paika 3. augusil 1765, olles kuulutusreisil lõunasse. Viis päeva varem oli ta oma reisi alustanud Lichtenfels´ist. Reisi alguse, 30. juuli loosung kõlas:“… ja vaata, mina olen sinuga ja hoian sind kõikjal, kuhu sa lähed...“. 28 kohalikku reisikaaslast lasid selle kirjakoha tõeks saada. Reis toimus sellele ajale omaste umjakkide ehk naiste paatidega. Nende paatidega sõitsid ja neid aerutasid naised. Paadid olid lahtised, ca 10 meetrit pikad, otstes teravnevad. Mehed saatsid umjakke oma kajakkides. Liikumiskiirus oli mere ääres ja merel elavate gröönimaalaste abiga tohutu. Lichtenfels´i  ja Paamiuti vahekaugus linnulennul on 120 km ja 2 päeva viiest ei saanud nad halbade ilmastikutingimuste tõttu sõita.
Oma ainukest päeva Paamiut´is kasutasime pühapäevase jumalateenistuse külastamiseks. Kirik on ilus, norra stiilis ehitis. Teenistuse lõpus soovis Volker kõneleda kohaliku naiskirikuõpetajaga, kes nimetas ennast katehheediks ja kes vennaste Gröönimaa misjonist ei teadnud midagi. Aga see võis ka meie teadmatusest tingitud olla, sest Gröönimaa elanikud nimetavad herrnhutlasi hoopis noorliit´ideks.
Järgneval hommikul, olles varustatud kolmeks ja pooleks nädalaks toidu ja kõige vajalikuga,  istusime lõpuks oma kajakkidesse. Me ei jõudnud Lichtenfelsi mitte viie, vaid kuue päevaga ja oleksime meeleldi kauemgi teekonda nautinud. Ja nõnda nagu Stach´gi, pidime poolteist päeva paremat ilma ootama, et ei peaks  suurimat takistust teel tormise merega  ületama.
Lichtenfels, kohalikus keeles Akunnaat asub umbes 25 km2 saarel. Kitsa väina kaudu on võimalik jõuda imeilusasti kaitstud, kutsuvasse lahte. Koht on väike, mägedest ümbritsetud, katla  kujuline. Ja just see pahandas Stach´i, kui ta paari venna ja kohalike saatjatega paiga uue misjonijaama jaoks välja valis, sest ümberringi olid mäed ja koht oli pea polaarjoonel ning kolm kuud ei olnud päikesepaistet. Aga parema paiga otsimine ei toonud edu ja nõnda alustati 25. juulil 1758. aastal esimese kividest ja murumätastest maja ehitusega. Kolm aastat hiljem saadi misjonijaamale Kopenhaagenis valmistatud suur elumaja, mille kõrval oli kirikusaal. 1768. aastal elas  Lichtenfelsis  257 gröönlast, kelledest 76 olid ristimata. Selline inimeste kontsentratsioon ei olnud endistel aegadel võimalik ja seda põhjusel, et maa ja veel enam meri ei suutnud tolleaegsete jahiviisidega nii suurt inimeste hulka ühes kohas toita. Õige pea oli Lichtenfels tuntud, kui Gröönimaa vaestemaja. Sealhulgas ei jätkunud kütteks triivpuitu ega hülgenahku paatide valmistamiseks. Paadid aga olid vajalikud elatise hankimiseks. Need olid probleemid, mida kohtas teiseski misjoni jaamades.
Olukord teravnes ka seoses  kaubavahetusega, mida aastast 1774 korraldas Gröönimaa Kuninglik Kaubandusühing. Kaupmeeste poolt püüti võimalikult palju hülgerasva, nahku ja morsa kihvasid kokku osta, teisalt olid gröönlased huvitatud eurooplaste vahetuskaupadest – tubakast, nõeltest, õngekonksudest ja relvadest. Nüüd juhtus õige sageli nõnda, et gröönlased osa oma talvevarudest ära andsid ja ise seeläbi varakevadel puudusesse jäid.

Mis on jäänud nendest inimestest, kes siin kord elasid ja kannatasid? Seal on suure elamu ja koosolekumaja vundament, mille ehitasid kord kaks misjonäri, koos kohalike abilistega. Kolmas misjonär tervislikel põhjustel ehitusel ei osalenud. Siin võib leida ka jälgi muldonnidest ja vundamente XX sajandi esimesest poolest, aga siis tõmbus vennaste misjon  Gröönimaalt juba tagasi. Võib märgata veel väikest põllulappi või aeda koos kuivenduskraavidega ning tähtsaim tunnistaja möödunust on muidugi kalmistu. Siia ei maetud mitte ainult Lichtenfelsi koguduseliikmed vaid ka ristitud  inimesed ümbruskonnast. Leidsime ka kaks herrnhutlase hauda. Igal juhul ühel oli kirjas Beatus Warmow.  Volker juhtis minu tähelepanu veel Herrnhutile tüüpilisele: valge sark, mille nurk maapinnast välja ulatus. Peaks teadma, et Gröönimaal leidub väga vähe sellisid kohtasid, kuhu saab hauda kaevata. Tavaliselt asetatakse puusärk maapinnale ja selle peale kuhjatakse kivid.
Ainult 5 kilomeetrit Lichtenfelsist põhja pool asub Qeqertarsuatsiaat (Fiskenaeset), üks maalilisi asundusi.  260 elanikku elavad põhiliselt kalapüügist. Me valisime külastamiseks jalgsi tee, mis vennaste misjoni ajal oli siin tavaline. Fiskenaeset asutati 1754 aastal taani kaupmeeste poolt. Asunduse keskel asub tänapäeval kirik, mis Lichtenfelsi vennaste kirikusaali osadest on ehitatud. 


(järg)

 Oli pühapäev, pühapäev sinise taevaga. Olime veel mägedes, kui kirikukell jumalateenistusele kutsus. Jõudsime  viimasel hetkel siiski täpselt palvusele.

Sõbralik kirikuruum, valgustatud päikesekiirtest ja küünaldest , mis pingirea otstel mõlemalpool vahekäiku põlesid. Jumalateenistus oli iseenesest mõistetvalt grööni keeles , siiski õnnestus meil tänu lauluraamatutele, orelile ja kolmele kirikulisele kaasa laulda. Lauluraamatut lehitsedes tegime kindlaks , et suhteliselt paljud tekstid ja viisid on saksa päritolu, arvatavasti vennaste missjoni ajast. Peale jumalateenistuse lõppu  pastoriga rääkides saime teada ,et tema isa oli nendega, kes 1920-tel aastatel kirikuhoone, mis asus tol ajal Lichtenfels is, lahti monteerisid ja Fiskenaesset is jälle üles ehtasid. Lichtenfels´is asunud vennaste lagunenud elumaja oli alles 5 aasta eest maha põlenud. Kahju.


Kuigi asulad on väga väikesed, võib leida siiski alati ühe pisikese söögikoha, valmistoitude ja jookidega.  Väljakul ei olnud näha ühtegi silti. Küsisime ühelt noormehelt, kes minu arvamust kinnitas. Kohalik grillbaar nagu neid söögikohti Taanis ja Gröönimaal nimetatakse, avatakse alles umbes kell 12. Nüüd ei ole meil kuhugi kiiret. Mõne hetke pärast kohtame noormeest teist korda ja ta küsib meilt, kas me soovime kohvi. Kui me jah ütleme mainib ta, et tema naise nooremal vennal on täna sünnipäev ja võime seal ometi ühe kohvi  juua. Kümne  minuti pärast istusime soojas elutoas, kaetud kohvilaua taga. Hoopis teisiti läks misionär Christian Stach´il 1735. aastal, kui ta oli teist aastat misjonitööl. Ühel kuulutusreisil palus Stach kohalikult naiselt vett. Seepeale ütles naine, kas ma ei tahaks talle õmblusnõela anda? Iga lonksu vee eest peaks neile maksma. Kõiksugused maksmisviisid,  see oli eurooplastega  - vaalakütid, kaupmehed, misjonärid -  vahetuskaubanduse tulemus.


Peale ühte päeva maal jätkus argipäevane paadisõit. See sisaldas endas seitsme paiku tõusmist, hommikusööki, asjade pakkimist ja paati viimist, et umbes kell üheksa vee peal olla.Volker täitis oma päevi põhiliselt kalapüüdmisega ja mina tutvusin jalgsi lähima ümbrusega. Mida rannikule lähemale ,kus väga tugevad tuuled puhuvad, seda hõredam on taimestik. Seevastu võib fjordide sisemuses taimestik olla, mis koosneb kuni 1,5 meetri kõrgustest põõsasarnastest puudest. Siit tõid misjonärid ka lammastele ja kitsedele talvesööta. Lõuna Gröönimaa misjonijaamas Lichtenau´s peeti vahel ka lehmi. Peale selle kasutati vaevakaskede puitu, kui oli puudus triivpuidust.

Loomi kohtab siin harva. Vees on mõni kord  hülgeid ja vaalasid. Ükskord nägime üht suuremat vaala , arvatavasti oli see kääbusvaal, kes kasvab kuni 10 meetri pikkuseks. Maismaa loomadest on kõige rohkem rebaseid. Nad on üpris kartlikud, kuna neid jahitakse. Samal põhjusel on ka põhjapõdrad üsna arad.
Neuherrnhut´i päevaraamatud 1759. aastast teatavad: „nad tõid (misionär Johann Beck ja tema naine) Kopenhaagenist kaasa kolm lammast , et proovida väikese loomapidamisega, mis õige hästi on edenenud ja neile põhjapõtrade  väheneva karja juures on abiks olnud. Julianenabdistrikt’ ist  Gröönimaa lõuna osast  teatati juba1750 aastal põhjapõdrakarjade täielikust hävitamisest. Vahete vahel jahtisid misjonärid ka lumekanasid. Need linnud paljunevad kiiresti, ning neid võib ka tänapäeval  hulgaliselt kohata. Seevastu suured merelinndude kolooniad on munade korjamise ja ülejahtimise ohvriks langenud. Sellegi poolest jäid vennad ja kõik teised Gröönimaa eurooplased ning järk-järgult ka kohalikud alati sõltuvaks toiduainetest , mis toodi euroopast.Toiduained olid misjoni algus- aastatel põhiliselt: herned, tangud, linnased, kohvi ja suhkur.

 Ühel loendamatutest fjordidest aerutasime lõpuni. See ulatus 50 km maismaase.  Tagumises osas ulatuvad mägiliustikud veeni ja ka sisemaa jää saadab oma jäised tervitused merre. Ja see kõik koos eelpool kirjeldatud taimestikuga. Et mitte sama fjordi mööda tagasi aerutada, kasutasime soodsat kohta, et paat kõrval paiknevasset fjordi  kanda. Sellega säästsime 30 kajakikilomeetrit. Taolisi kohtasid kasutavad Gröönimaa elanikud sageli, mis võimaldab neil vältida avamerele väljasõitu. Selliseid kohti on aga harva ning nad moodustavad  seeläbi loomulike kogunemispaiku, mis on nagu nõelasilmad pikal paadisõidul. Siin kohtusime terve reisi jooksul ainsate kajaki sõitjatega. See oli üks Gröönima abielupaar Nuuk’ist, kes siin oma kajakki ümberkandsid  - vastassuunas.

 Nuuksist lõuna pool asuv  Hjortetakken kuulutab meile meie reisi lõppu.  See õige järsk, 1188 meetrit kõrge  mägi teenis endisaegseid meremehi, kui teenäitaja ja gröönimaalasi kui ilmastikku ennustav märk , mille tippu ümbritseb ootatava lõuna tormi korral väike udupilv. Kui me selle mäe jalamile lähenesime ei olnud väikest udupilve näha. Oodatav vaade oli väärt, et mäetippu ronida. Täielik enese ülehindamine.  1000 meetri kõrgusel muutus  mägi nii järsuks ja kivid nii lahtiseks , et me soovisime järelhüüdest,  „kaks kanuusõitjat mägironimisel allakukkunud, “ siiski loobuda.  Nautisime pigem piiratud vaadet.

Nuugi ees asub Habets´i saar. Siin maabus 1721. aastal Taani misijonär Hanns Eged ja moodustas Gröönimaa missjoni. Ainult seitse aastat oldi nendes rasketes oludes. 1728 aastal asuti parema purjetamisvõimaluse tõttu , praegusesse Nuuki asukohta ning rajati sinna missjonijaam ja kaubanduspost Godthab (Hea Lootus ). Egede pöördus 1736 aastal Taani tagasi ja seal sai tast Gröönlandi misjoni juhataja.

 1733. aastal  tulid esimesed vennad , vend Matthäus Stach , Christian Stach ja Christian David, Godthab´i  ja poole tunni jalgsitee kaugusele panid nurgakivi Neuherrnhut’i missionijaamale. 1748 a valmis kirikusaal mis teenis kuni vennastemisjooni lõpuni 1899aastal. Hoonete kompleksi on 250 aasta jooksul  muudetud ja on nüüd peale renoveerimist 1980. aastatel, koduks Gröönimaa ülikoolile. Kuigi Nuuk oma 14 000 elanikuga Gröönima suurim linn ,kõikidest neetidest rebeneb, leidub selle vana misjonikiriku ümber ruumi, mis mõningase fantaasia korral  möödaniku aimatavaks muudab. Auditoorjumis on seinaleht ,mis meenutab hoone algupära.

Gröönimaalaste mälus on säilinud Samuel Kleinschmidt nimi. 1814. aastal Gröönima Lichtenaus misjonääri peres sündinud, üles kasvanud ja koolis käinud Saksamaal, Hollandis ja Taanis, tuli ta 27 aastasena Gröönimaale tagasi,et nagu tema isa vennaste misjooni teenida.
Tema grööni keele teadmised ületasid kaugelt kolleegide omi. 1851. aastal ilmus tema grööni keele gramatika. Mõni aeg hiljem muutus tervel Gröönimaal üldiseks tema poolt koostatud ortograafia, mis alles 1973. aastal õigekirja -reformiga asendati. Tema nimi on igal juhul ikka veel kõikjal maakaardil näha. Ja nõnda ei ole mitte ainult tema järgi nimetatud tee, vaid ka üks  kool. Nuuki keskuses meenutab teda mälestustahvel ja üks laternapost, kuhu ta vanasti oma laterna riputas, et õhtul koduteel olles Godthabist Neuherrnhuti mitte eksida. Need sagedased külastused  nõndanimetatud konkurentide juurde olid  muuhulgas pingete põhjuseks  Samuel Kleischmidti ja tema kolleegide vahel, mis lõpuks viis murranguni. Ta jäi kuni elu lõpuni vennaste liikmeks  ja tundis ennast nende liikmena, aga töötas 1859. aastast kuni oma surmani Taani luterlikus riigi- kirikus.

 On veel kaks tuntud vennastekoguduse liiget Gröönimaal. Seal on gröönlane Aron fon Kangeq, üks Gröönimaa suuremaid kunstnike ja misjonäär Carl Juljus Spindler, kes rikkalikku grööni laulude kogu on luuletanud ja välja andnud.

Need on niisiis jäljed mida hoomata võib , või mis on jäädvustatud raamatutesse . Meie Gröönimaal viibimise lõpp ei olnud vähem muinasjutuline, kui minu ja Volkeri kohtumine. Kui me esimesel õhtul Nuukis oma telki tagasi pöördusime oli halb ilm seda kahjustanud. Kõige hullem oli  see, et kõik riietus, kaasaarvatud magamiskottid olid märjad. Ma mainisin juba kajaki ümberkandjaid Nuukist, kellega me matkal kohtusimel. Meeleheitel olles valisme nende telefoni -numbri.Nad võtsid meid vastu kahetoalises korteris sõnulseletamatu külalislahkusega. Meid ja tsirka 100 kilo märga varustust.


Tekst: Götze, Heiko. Herrnhuter Bote, 9/ 2008,
teksti illustreerivad pildid internetist